Bedrijven denken soms dat ze veilig zijn zodra het merk eenmaal is geregistreerd. Dat mogelijke oudere overeenstemmende merken dan geen problemen meer kunnen zijn. Dat is niet correct. Soms weet een bedrijf niet dat er een overeenstemmend merk wordt geregistreerd en starten ze pas een actie als ze ermee worden geconfronteerd. Ook dan kunnen alle rechten in stelling worden gebracht. Vroeger kon dit alleen via de rechtbank, nu ook vaak in een simpele doorhalingsprocedure bij de merkautoriteiten.
Michael Kors start een doorhaling tegen het Uniemerk-logo MK. Het logo bestaat uit de witte hoofdletters MK, groot en centraal gepositioneerd in een cirkel met zwarte achtergrond. Onderin staat in kleine letters marktomi marktomi. Michael Kors heeft een vergelijkbaar logo, alleen met zwarte letters in een cirkel met een witte achtergrond en onderin de woorden Michael Kors. De woorden onderin zijn duidelijk anders en is dit voldoende?
Nee, oordeelt het Gerecht. De letters MK zijn fors. Ze staan centraal midden in een witte/zwarte cirkel. De letters zijn de eyecatcher en daarmee het dominante deel. Visueel zijn de merken overeenstemmend. Ook auditief, want het merendeel zal de merken uitspreken als MK. De verschillen tussen de woorden onderin zijn te weinig om dit te compenseren. Het merk wordt doorgehaald.
Voorkom dit soort problemen en doe vooraf eerst onderzoek naar de beschikbaarheid van een merk.